Hoe je een CV schrijft in dit millennium is enerzijds gebonden aan een aantal strikte regels. Anderzijds is er genoeg ruimte om te manoeuvreren en wat van je persoonlijkheid te laten zien. Een overzicht.
Moet
Een sterke introductiebrief gaat vooraf aan hoe je een CV schrijft. Deze moet een goede samenvatting met motivatie bevatten, beknopt zijn en uitnodigen om contact met je op te nemen voor een nader gesprek.
Je contactgegevens dienen duidelijk en ondubbelzinnig te zijn. Laat bij je onderwijsgegevens in principe niet afgeronde studies weg. Bij je werkervaring is een vage titel niet voldoende. Leg uit wat een functie precies inhield en zeker hoe het relevant is voor je huidige sollicitatie.
Mag
Terzake komen. In plaats van je te verliezen in lange beschrijvingen en opsommingen; met een pakkende titel (type krantenkop of email onderwerp regel) direct de aandacht van de werkgever grijpen en daarna direct inzoomen op de functie-eisen met benadrukking van hoe en waarom jij hieraan voldoet – met gebruik van sleutelwoorden om je vaardigheden te beschrijven.
Wat voorzichtigheid is mogelijk geboden, afhankelijk van het soort bedrijf waar je bij solliciteert, maar hoe je een CV schrijft mag – in lijn met het moderne, digitale tijdperk waarin we leven – best wat socialer en interactiever dan de rechttoe rechtaan, puur tekst gebaseerde onderwijs-en-werkervaring format van weleer.
Niet
Voor hoe je een CV schrijft geldt in ieder geval: vermijd vage en veelgebruikte, cliché begrippen – zoals betrouwbaar, flexibel, professioneel, agressief en hardwerkend – zoveel mogelijk. Grammaticale en spellingsfouten zijn helemaal uit den boze; dit staat zeer slordig. Kijk je CV zelf goed na, maar laat het ook door een ander lezen inzake die foutjes waar je mogelijk zelf overheen kijkt.
Moet
Diverse CV-schrijf platforms zijn het er over eens: hoe je een CV schrijft dient het liefst telkens aangepast te worden aan de functie waar je naar solliciteert. Het ene bedrijf is het andere niet. Bekijk ook wat er in jouw branche en werkgebied gebruikelijk is, verwacht wordt en de norm is.
Welke vorm je je moderne CV ook wenst te geven, zorg dat het goed leesbaar blijft door gebruik van een lettertype dat vriendelijk oogt op het scherm – bijvoorbeeld Times New Roman, Georgia of Arial 10 of 12 – en zorg voor voldoende spatiëring.
Mag
Een verhaal vertellen: help de werkgever zien waarom juist jij de perfecte kandidaat bent voor die baan. Spits je CV toe op die vaardigheden en ervaringen die bij de functie passen. Foto, video, voortgangsgrafieken, hyperlinks naar ondersteunende informatie zoals een portfolio of schrijfvoorbeelden: waarom niet? De toevoeging van deze zaken benadrukt in ieder geval je motivatie. Als hoe je een CV schrijft maar tot één conclusie leidt: dat jij aangenomen moet worden.
Niet
Inspringen: dit stoort. Houd hoe je een CV schrijft relevant en laat zaken die er voor de functie waar je naar solliciteert niet toe doen buiten beschouwing.
Moet
Als je hoe je een CV schrijft complimenteert met een video: houd het kort, weet wat je wilt zeggen, beschrijf je toegevoegde waarde en waarom juist jij het meest geschikt bent, zorg dat je het met een goede verhaallijn energiek en interessant houdt en vooral: neem je tijd om dit goed te doen, voordat je de video op YouTube zet.
Mag
Sociale media. Lijkt misschien geen belangrijk punt bij hoe je een CV schrijft, maar houd er rekening mee dat sommige werkgevers die thuis zijn op het internet ook hier gaan kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben en dat dit een positieve of negatieve impact kan hebben op je sollicitatie. Zorg – zeker op een platform als LinkedIn – voor een professionele foto.
Dus: als je hoe je een CV schrijft aan wilt passen aan je eigen stijl, geen probleem! Eruit springen mag, als je maar zorgt dat alles wat erin moet staan aanwezig is, je aan een paar basisregels voldoet en je goed in het oog houdt wie je aanschrijft.